حادثه کربلا خباثت یزیدیان را برای جهانیان نشان داد
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۰۴۷۷
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه، گفت: یزید خبیث ترین افراد روی زمین بود و چهره زشت خود را ابتدا در حمله به مدینه النبی و غارت اموال و اهانت به نوامیس مردم نشان داد.
آخوند «ناصر قزل» در نماز جمعه این هفته مسجدالنبی قازان قایه، اظهار کرد: یزید وجه مثبتی نداشت و سراسر منفی بود و با حادثه تلخی که در روز عاشورا رقم زد چهره خبیث خود را بیش از پیش برای جهانیان شناساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته وی، قیام امام حسین (ع) باعث شد چهره واقعی این افراد برای مردم نمایان شود و منفور و مغضوب دو جهان شوند.
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه با بیان اینکه ماه محرم یکی از فضائل هشتگانه ای است که خداوند متعال به انسان ها عطا کرده است، تصریح کرد: در زمان حکومت امویان سعی شد فریضه امر به معروف و نهی از منکر از جامعه اسلامی حذف شود و امام حسین (ع) نیز برای احیای دین راستین جدش قیام کرد و در این راه به شهادت رسید.
به گفته وی، خداوند امت اسلامی را به خاطر اینکه امر به معروف و نهی از منکر می کنند بهترین امت ها قرار داده است.
آخوند قزل با اشاره به فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) مبنی بر اینکه اعمال انسان حتی بعد از مرگ نیز قطع نمی شود، ابراز کرد: اعمال انسان بعد از مرگش هم با انجام 3 عمل قطع نمی شود؛ اول انجام امور عام المنفعه همانند ساختن مسجد و مدرسه، دوم اعمال عالمی که علمش را نشر داده باشد و سوم فرزند صالحی که برای والدینش باقیمانده و تا قیامت برای انسان صدقه جاریه ای هستند.
عاشورا روز انبیاء الهی است
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون، گفت: عاشورا روز اکثر انبیاء الهی بوده است؛ اتفاقات خاصی برای بسیاری از انبیاء در این روز روی داده است.
آخوند «مدد آقا هوشمند» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر مرزی اینچه برون با عرض تسلیت برای شهادت امام حسین (ع) و یارانش، اظهار کرد: اهل سنت نیز در این ماه بزرگ برای احترام گذاشتن به سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) و امام حسین (ع) مراسمات خاصی انجام می دهند.
به گفته وی، اهل سنت با انجام عبادت بیشتر و با روزه گرفتن و دادن صدقات و برگزاری مراسمات خاص این ماه را ارج نهاده، در طول ماه محرم در مراسمات خود حرمت این ماه را نگه می دارند.
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون با یادآوری اینکه پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را خیلی دوست داشتند، گفت: آن حضرت در حق آنان فرمودند: «حسن و حسین سرور و سالار جوانان اهل بهشت هستند».
وی ادامه داد: امام حسین (ع) و یارانش به دعوت کوفیان و جهت امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه از مدینه به کوفه مهاجرت کردند.
به گفته وی، آن حضرت و یارانش در این راه به درجه رفیع شهادت نائل شدند، شهادت این عزیزان موجب ناراحتی و اندوه فراوان اهل بیت و تمامی مسلمانان گردید.
عاشورا برای مسلمانان عبرت است
خطیب جمعه اهل سنت گرگان، گفت: حادثه عاشورا برای تمام مسلمانان درس و عبرتی بزرگ است.
آخوند «فرهاد مهربخش» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع ابوحنیفه شهر گرگان با تسلیت ایام محرم، اظهار کرد: لازم است امت اسلامی از این واقعه که بسیاری از انسان ها را تکان داد و در غم و اندوهی تمام نشدنی فرو برد درس ها بگیرند.
به گفته وی، ابتدا شناخت از هدف قیام امام حسین (ع) و آمدن به صحرای کربلا و قبول شهادت به جای زندگی ذلت بار از سوی ایشان و یاران فداکارش ضروری است.
خطیب جمعه اهل سنت گرگان با بیان اینکه رسول الله (ص) و اهل بیت برای تبلیغ دین مبین اسلام در بین بشریت متحمل سختی و مشقت های فراوان شدند، تصریح کرد: بر امت اسلامی است تا از این دین ارزشمند آسمانی که به دستشان رسیده حفظ و حراست نمایند.
وی افزود: بر مسلمانان است تا با الهام از فرامین الهی در قرآن کریم و سنت نبوی (ص) حفظ حرمت ماه محرم را نگه دارند و با قلبی پاک در این ایام آنچه فقط ذکر خداوند متعال است بر زبان آورند.
دنیا طلبی منجر به کنار گذاشتن انسان های بی گناه می شود
امام جمعه اهل سنت چنارلی، گفت: دنیاخواهی آنقدر خبیث و کثیف است که باعث می شود انسان های بی گناه هم مظلومانه کشته شوند.
آخوند «اسماعیل قدیری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع چنارلی، اظهار کرد: امام حسین (ع) از سوی جدش سید و سالار جوانان اهل بهشت معرفی شده بود؛ ولی به خاطر وسوسه های متاع و مقام دنیوی توسط عده ای از افراد خبیث در عاشورای سال 61 به شهادت رسید.
به گفته وی، امام حسین (ع) وقتی دید دین جدش دارد فراموش می شود و حکومت بدست یزید فاسد افتاده است روز عرفه از مدینه به سمت کوفه حرکت کرد تا دین الهی را در جامعه جاری کند.
امام جمعه اهل سنت چنارلی با اعلام اینکه ماه محرم از ماه های بافضیلت اسلام است و وقایع مختلفی در این ماه رخ داده، تصریح کرد: بهترین قرون اسلامی، قرون صحابه بود، هر انسان منصفی اگر بداند که فرزندان امام علی و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام چه اسامی داشتند و اسامی بسیاری از شهدای کربلا که در سوریه دفن هستند به خوبی پی می برد که هیچ اختلافی بین خلفای راشدین نبوده و آنها در کمال برادری در کنار هم زندگی می کردند.
به گفته وی، همین روزه داری در روز بزرگ عاشورا او را در میدان محشر شفاعت خواهد کرد.
آخوند قدیری در پایان گفت: بزرگان اسلام توصیه کرده اند که لازم است انسان مسلمان به صدقه دادن در ایام محرم به ویژه در روز عاشورا و پربار و رنگین کردن سفره نیازمندان همت گمارد تا خداوند تا سال آینده به کسب و کارش برکت عطا کند.
مصیبت کربلا از بزرگترین رخدادهای بشریت است
امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، گفت: مصیبت و حادثه کربلا از بزرگترین رخدادهای تلخ تاریخ بشریت است.
آخوند «یوسف ایری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع شهر سیجوال با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع)، اظهار کرد: شهادت سرور جوانان اهل بهشت، نوه پیامبر اکرم(ص)، پسر حضرت علی و حضرت فاطمه(ع)امت اسلامی را داغدار خویش کرد.
به گفته وی، آن حضرت برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به کوفه سفر کردند؛ ولی به دست دشمنان دین در صحرای کربلا به درجه شهادت نائل شدند.
امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال با بیان اینکه به خاطر وقایع و رخدادهای مهمی که در تاریخ اسلام و انبیاء گذشته در روز عاشورا رخ داده است به روز دهم محرم روز عاشورا می گویند، گفت: در روز عاشورا خداوند متعال لوح و قلم، آسمان ها و زمین و حضرت آدم(ع) را خلق کرد، در روز عاشورا کشتی حضرت نوح(ع) بر خشکی نشست، روز عاشورا روزی است که حضرت یوسف(ع) پس از چندین سال با پدر خود دیدار کرد و از فراغ پدر رهایی یافت، روز عاشورا روزی است که خداوند متعال حضرت عیسی(ع) را به آسمان ها برد تا از شر دشمنان محفوظ بماند.
وی افزود: شهادت امام حسین (ع) در این روز از اندوهناک ترین و تاسف بارترین حوادثی است که در طول تاریخ بشریت رخ داده است.
به گفته وی، عاشورا روزی است که هر کس آن را اکرام کند در طول سال چهره اش نورانی می شود.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: نماز جمعه گلستان ماه محرم نماز جمعه این هفته مسجد امر به معروف و نهی از منکر امام جمعه اهل سنت شهر روز عاشورا خداوند متعال امام حسین عاشورا روز امت اسلامی ماه محرم انسان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۰۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی